Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesProbleemoplossing
Inloggen bij KiC met de 2FA authenticator app
Inloggen bij KiC met de 2FA authenticator app

Bij KiC inloggen met de 2FA authenticator app - Two factor authenticatie

Marieke Blankendaal avatar
Geschreven door Marieke Blankendaal
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Wat is 2FA?

2FA staat voor ‘two factor authentication’. Dit komt erop neer dat naast een gebruikersnaam en wachtwoord, KiC-gebruikers ook altijd een ander apparaat bij zich moeten hebben (bijv. hun telefoon) om aan te tonen dat ze zijn wie ze aangeven te zijn.

Voor het eerst inloggen met de 2FA - authenticator app?

  • Gebruikers loggen in met hun gebruikersnaam en wachtwoord, zoals gebruikelijk.

  • Daarna moet de gebruiker (als het de eerste keer is) de volgende stappen volgen:

Let op: onderstaande afbeelding is een voorbeeld. Als 2FA aanstaat bij uw organisatie, krijgt u tijdens het inloggen eenmalig een soortgelijk bericht met eigen QR code.

  • U moet in een authenticator app naar keuze een koppeling maken met KiC.

  • Scan in die app de QR code.

  • Dat kan met Microsoft Authenticator, Google Authenticator, NetIQ of een andere app waar u als gemeente/GR mee inlogt in bijv. uw online omgeving.

  • Dit doet u door te kiezen voor '+' in de app, hier kunt u een account toevoegen. Kies vervolgens voor 'werk- of schoolaccount'. U kunt daarna de QR-code scannen.

  • Het ziet er in die apps (voorbeeld hieronder is van Microsoft Authenticator) dan zo uit:

  • De app voorziet u van een 6-cijferige code die elke 30 seconden ververst.

  • Die code vult u in, in het KiC-scherm. Let op dat u de goede code (van KiC) overneemt uit de app.

  • Optioneel: tevens kunt u een 'apparaatnaam' invullen. Dat is een geheugensteuntje met welk apparaat u KiC gekoppeld hebt. Bijvoorbeeld 'iPhone (werk) van Maarten'.

Daarna kunt u inloggen in KiC en wordt u elke volgende keer bij het inloggen gevraagd om na uw gebruikersnaam en wachtwoord, ook de code uit de authenticator app in te vullen!

Ik ben mijn toestel verloren of ik heb een nieuw toestel, wat nu?

Als u geen toegang heeft tot het apparaat dat gekoppeld is in KiC kunt u niet inloggen. Indien een ander apparaat gekoppeld dient te worden, omdat u bijvoorbeeld een nieuw toestel heeft, kunt u uw hoofdbeheerder (of een andere collega als u hoofdbeheerder bent) vragen om contact op te nemen met de KiC helpdesk. Deze derde persoon verifieert dat er geen sprake is van misbruik. Wij kunnen dan een reset voor u doorvoeren waarna u opnieuw, net als de eerste keer, het apparaat koppelt aan uw 2FA app.

Problemen met de 2FA app?

Ervaart u problemen in het koppelen van de authenticator app? Neem dan contact op met uw hoofdbeheerder of met de KiC helpdesk.

Was dit een antwoord op uw vraag?