Naar de hoofdinhoud

Inloggen bij KiC met de 2FA authenticator app

Bij KiC inloggen met de 2FA authenticator app - Two factor authenticatie

Marieke Blankendaal avatar
Geschreven door Marieke Blankendaal
Meer dan 3 weken geleden bijgewerkt

Wat is 2FA?

2FA staat voor ‘two factor authentication’. Dit komt erop neer dat naast een gebruikersnaam en wachtwoord, KiC-gebruikers ook altijd een ander apparaat bij zich moeten hebben (bijv. hun telefoon) om aan te tonen dat ze zijn wie ze aangeven te zijn.

Voor het eerst inloggen met de 2FA - authenticator app?

  • Gebruikers loggen in met hun gebruikersnaam en wachtwoord, zoals gebruikelijk.

  • Daarna moet de gebruiker (als het de eerste keer is) de volgende stappen volgen:

Let op: onderstaande afbeelding is een voorbeeld. Als 2FA aanstaat bij uw organisatie, krijg je tijdens het inloggen eenmalig een soortgelijk bericht met eigen QR code.

  • Je moet in een authenticator app een koppeling maken met KiC.

  • Scan in die app de QR code.

  • Dat kan met Microsoft Authenticator, Google Authenticator, NetIQ of een andere app waar je als gemeente/GR mee inlogt in bijv. jouw online omgeving.

  • Dit doe je door te kiezen voor '+' in de app, hier ga je een account toevoegen. Kies vervolgens voor 'werk- of schoolaccount'. Je kunt daarna de QR-code scannen.

  • Het ziet er in die apps (voorbeeld hieronder is van Microsoft Authenticator) dan zo uit:

  • De app voorziet je van een 6-cijferige code die elke 30 seconden ververst.

  • Die code vul je in, in het KiC-scherm. Let op dat je de goede code (van KiC) overneemt uit de app.

  • Optioneel: tevens kun je een 'apparaatnaam' invullen. Dat is een geheugensteuntje met welk apparaat je KiC gekoppeld hebt. Bijvoorbeeld 'iPhone (werk) van Maarten'.

Daarna kun je inloggen in KiC en word je elke volgende keer bij het inloggen gevraagd om na uw gebruikersnaam, wachtwoord, ook de code uit de authenticator app in te vullen!

Ik ben mijn toestel verloren of ik heb een nieuw toestel, wat nu?

Als je een nieuwe telefoon hebt, of door een telefoon reset werkt je authenticator niet meer, neem je contact op met de KiC helpdesk. Wij voeren dan een reset uit. Vervolgens krijg je tijdens het inloggen opnieuw een QR code, waarmee je dan je toestel opnieuw kunt koppelen.

Problemen met de 2FA app?

Ervaar je problemen in het koppelen van de authenticator app? Neem dan contact op met de KiC helpdesk.

Was dit een antwoord op uw vraag?