Naar de hoofdinhoud

Het maken van een rapportage template

Hoe maak ik een goede template van mijn rapport?

Marieke Blankendaal avatar
Geschreven door Marieke Blankendaal
Meer dan 3 weken geleden bijgewerkt

Voordat je een rapport kunt maken, moet er eerst een template aangemaakt worden. Een template wordt gemaakt per model en per jaar. In deze instructie leest je

Aanmaken nieuw template

Ga naar het menu 'Rapportage' en klik op 'Nieuwe template'.

Zie je deze knop niet? Dan heb je niet de juiste rechten om een template aan te maken.

Er verschijnt een venster met daarin een jaar- en modelselector om het juiste model te kiezen waar je een template voor wilt aanmaken. Ook kies je hoe je wilt starten met het maken van uw template:

  1. Nieuw template: deze is helemaal leeg en dus volledig zelf op te bouwen;

  2. Nieuw template - Rechtmatigheid: Hierbij krijgt je een template met daarop een aantal widgets die passen bij de rechtmatigheidscontrole al door ons aangeleverd;

  3. Nieuw template - Kwaliteit: Hierbij krijg je een template met daarop een aantal widgets die passen bij de kwaliteitscontrole al door ons aangeleverd.

  4. Nieuw template - Reviewoverzicht: Dit template is bedoeld om de gedane reviews in kaart te brengen.

Klik je een vooraf ingevuld template aan, dan lees je een korte beschrijving met welke widgets in de template zijn opgenomen. Maak een keuze en klik op 'Toevoegen'.

Bovenin verschijnt de melding dat de template is toegevoegd. Op de pagina ziet je vervolgens de melding:

De door jou aangemaakte template verschijnt als nieuw blokje.

Klik op de drie puntjes voor de keuzes die je hebt voor dit template:

Je kunt bijvoorbeeld de naam aanpassen en een beschrijving toevoegen of aanpassen, de template dupliceren, de template verwijderen, of de template bewerken.

Het bewerken/aanpassen van een template

Als je kiest voor de optie 'Template bewerken', kom je op de template pagina. Hier kun je widgets toevoegen, filters instellen en vaste tekst toevoegen. Daarna kun je de wijzigingen opslaan en het rapport maken.

Het toevoegen van een Widget

Klik op de knop 'Widget toevoegen'. Je krijgt nu een nieuw scherm met daarin de keuze uit verschillende widgets die beschikbaar zijn. Door met de muis op het groene icoontje te gaan staan, wordt er een korte uitleg gegeven over de widget.

Selecteer de gewenste widget, pas eventueel de titel aan en kies onderaan voor de optie 'Toevoegen'. De gekozen widget verschijnt nu op je template. Vergeet niet om de aanpassing daarna ook op te slaan.

Widgets aanpassen of verwijderen

Voor de widgets die zijn toegevoegd aan het template, zijn weer verschillende opties. Klik op de drie puntjes om de opties te laten zien. Let op: niet alle widgets hebben dezelfde opties!

Het is bijvoorbeeld mogelijk om de titel van de widget aan te passen, of in dit voorbeeld om het overzicht niet per post maar per norm of afloopcontrole te laten zien. Ook kunnen er op bepaalde widgets filters toegevoegd worden die specifiek van toepassing zijn op deze widget. Dit kan niet bij alle widgets.

Verslepen en veranderen van grootte

Als je een nieuwe widget toevoegt, komt deze automatisch onderaan te staan in een bepaalde grootte. De volgorde en de grootte van de widgets is aanpasbaar. Klik op de 2 streepjes in de linkerbovenhoek om de widget van plek te verslepen. Gebruik de hoekjes in de onderste hoeken om de breedte en lengte van de widget aan te passen.

Het is ook mogelijk om met één druk op de knop alle widgets op de juiste grootte te krijgen. Deze knop vind je niet op de template pagina, maar bij het maken van het rapport:

De filters instellen op de template

In het template kun je het rapport voorzien van een filter. Deze filtering geldt dan voor het gehele rapport, en kan bij het maken van het uiteindelijke rapport niet uitgezet worden.

Er zijn verschillende opties voor de filters, welke afhankelijk zijn van de postkenmerken die je hebt meegegeven aan het model. Er kan bijvoorbeeld gefilterd worden op normenset, periode, team of medewerker.

Klik bovenaan op 'Filters instellen'. De opties voor de verschillende filters verschijnen vervolgens aan de rechterkant van de pagina.

Als je de selectiebox voor het filter aanvinkt, komt deze filterinstelling bovenaan in het rapport te staan. Zo kun je in het rapport laten zien op welke onderdelen je gefilterd hebt, maar dit hoeft dus niet.

Kies vervolgens voor het opslaan van de filters. Je hebt nu de filters ingesteld op je template.


Lees onze andere instructie over het maken van een rapport.

Was dit een antwoord op uw vraag?